Brandstof voor de auto kan duur zijn vooral als je veel kilometers maakt voor je werk of je gaat met de auto op vakantie. Het zou toch fijn zijn om het brandstofgebruik van je auto te verminderen. Hierdoor kan je langer doorrijden op een volle tank en dat scheelt een hoop geld. Zeker als de brandstofprijs blijft stijgen wordt het gebruik van de auto ook steeds duurder.
Daarnaast is er ook veel te doen over de co2-uitstoot van de auto’s en willen we dat verminderen voor een beter milieu. Een mooie oplossing voor beide problemen is het eco-tunen van je auto. Het is niet alleen geschikt voor auto’s, maar ook voor andere vervoersmiddelen.
Wat is eco-tuning?
Iedereen heeft wel eens gehoord van auto tuning. Dan wordt de software in je auto anders geprogrammeerd zodat het meer vermogen krijgt en hierdoor harder kan rijden. Het brandstofgebruik blijft in dit soort gevallen bijna hetzelfde. Voor de mensen die juist een lager brandstofverbruik van hun auto willen is er een optie om je auto te eco-tunen. In dit geval wordt de software in de auto ook anders geprogrammeerd, maar dan met een betere uitkomst voor het milieu. Het doel van het tunen is nu om het verbruik van de auto te verminderen en de co2-uitstoot te verlagen. Het is maatwerk daardoor verschilt de procedure per vervoersmiddel. De afstelling moet geoptimaliseerd worden om de motoreigenschappen te behouden of zelfs te verbeteren. Eco-tuning is mogelijk voor zowel benzine- en dieselmotoren. Bij normaal rijgedrag in de auto, kan het brandstofverbruik tot wel 15 procent minder worden. De auto kan door een ander programma eerder schakelen naar een hogere versnelling. Op deze manier bespaar je meer brandstof zonder verlies van prestatie in de motor. Ander voordeel is dat de rijervaring van de auto beter is en dat die een stuk vlotter gaat. De investering om een auto te eco-tunen bedraagt meestal enkele honderden euro’s. Bij een besparing van 10 procent op de brandstof én als er ongeveer 25.000 km per jaar wordt gereden, is de investering meestal al binnen een jaar terugverdiend.
De garantie na het tunen
Op een gekochte auto zit natuurlijk fabrieksgarantie, maar na het tunen van je auto zit dat er niet meer op. Een dealer kan zien wanneer de auto niet meer over de originele software beschikt. Daardoor zullen dealers zeggen dat je auto niet meer onder de fabrieksgarantie valt. Het is daarom verstandig om je auto niet direct na aankoop te tunen. Rijd er eerst ongeveer 10.000 km mee, zodat er bij eventuele gebreken je terug kan vallen op de fabrieksgarantie. Iets wat je na het tunen wel krijgt is softwaregarantie. Dit lijkt vreemd, omdat het niet tastbaar is. Het houdt voornamelijk in dat je wordt geholpen bij storing in de software. Of bij het terugplaatsen van de originele software als je de auto wil verkopen. Bij het terugplaatsen houdt de garantie in dat je het meestal tegen een gereduceerde prijs krijgt.
Bron: www.vagtechniek.nl
Geef een antwoord