Op 14 mei werd bekend dat de Formule 1 in 2020 weer gaat terugkeren in Nederland. De Formule 1 wordt gehouden op ons eigen circuit in Zandvoort.
Al maanden ging het gerucht dat een terugkeer aanstaande was. Echter was Zandvoort niet de enige gegadigde. Ook de naam van het circuit van Assen ging rond in de wandelgangen. Uiteindelijk is de keuze toch op Zandvoort gevallen. Of Assen ooit een serieuze kandidaat was, is niet bekend.
Huidige staat van de Formule 1 baan en de accommodaties
De baan zelf is in principe nog in een goede staat, echter zijn er al wel veel kritische noten gevallen. Eén daarvan is dat de baan te krap en te klein is voor de huidige Formule 1 auto’s. Het inhalen blijkt hierdoor heel moeilijk is. Er wordt de komende tijd het één en ander veranderd aan en om de baan.
Geplande veranderingen
Het rechte stuk zal men onder andere 1,5 meter breder maken. Daarnaast willen ze de pitstraat verlengen. Het punt waar de auto’s de baan weer opkomen, wordt van voor naar achter de eerste bocht verlegd.
Wat ook op de planning staat, is het aanpassen van de laatste bocht naar het rechte stuk. Deze krijgt een iets andere vorm. Op deze manier kan de DRS sneller open, waardoor inhalen gemakkelijker moet worden. Omdat de pitstraat verlengt wordt, worden er ook 3 pitboxen bij gebouwd.
De bestaande pitboxen zullen ook een make-over krijgen en zullen onder andere 8 meter dieper worden. Dit doen ze omdat het huidige Formule 1 team veel meer materiaal meeneemt naar een GP weekend.
De verhalen gaan ook rond dat de hoofdtribune zal worden aangepakt,. Deze is ernstig verouderd en biedt plaats voor slechts 2.700 mensen. Even ter vergelijking: de hoofdtribune in China biedt plaats aan 19.000 mensen. Ondanks dat Zandvoort veel natuurlijke tribunes heeft (in de vorm van duinen), zullen er nog wat tribunes gebouwd worden.
Een groot zorgenkindje: de infrastructuur rondom de Formule 1
Hoewel er veel moet veranderen aan de baan en de omliggende accommodaties, is de verwachting dat dit tegen die tijd wel goed zit. De infrastructuur naar het circuit is echter een ander verhaal. Er zijn namelijk maar 2 goede wegen die naar het circuit leiden. Dit is veel te weinig als er veel mensen met de auto naar het circuit komen.
Natuurlijk heb je veel omliggende dorpjes waar hotels liggen. Vanuit die plekken is het heel makkelijk om met de fiets naar het circuit te komen. Hier hoopt de organisatie dan ook op.
De trein is ook nog een lastig verhaal. In principe zijn er genoeg treinen om al die mensen te vervoeren, maar het spoort zelf is nogal verouderd. Pro Rails heeft berekend dat er te weinig elektriciteit naar het spoor kan worden vervoerd om al die treinen in beweging te houden. Dát kan wel een groot probleem zijn, dus.
Max Verstappen en Zandvoort
Max Verstappen heeft al veel rondjes op het circuit van Zandvoort rondgereden. De laatste jaren organiseert men in mei altijd de Jumbo Racedagen. Hier rijdt Max gedurende het weekend altijd in een oudere Red Bull bolide. Wist je dat hier al ruim honderdduizend fans op af komen? In 2017 schreef verstappen ook de onofficiële snelste ronde op zijn naam tijdens de Jumbo Racedagen. Zijn tijd stond toen op 1:19.551. We kunnen stellen dat Max Verstappen de baan dus al goed kent.
Lees meer over Max Verstappen op GPToday.net
Geef een reactie