Auto’s slijten, dat hoort erbij. Er zijn echter wel dingen die je kan doen om de slijtage zo minimaal mogelijk te houden en dus niet onnodige bezoekjes hoeft te brengen aan de garage. De sleutel zit hem in het vriendelijk zijn voor je materiaal, zodat het niet overbodig onder druk komt te staan en dus een stuk sneller slijt. Daarom hebben we een paar tips voor je, waarmee je de levensduur van je auto kan verlengen.
Rem niet teveel af op de motor
Afremmen op de motor voorkomt het gebruik van de remmen, maar zet wel de nodige andere componenten onder druk. Heb je een manuele versnellingsbak, dan krijgt deze hierdoor wat meer op zijn donder dan zou moeten. De lagers in de bak worden daarom extra belast en dat gaat uiteindelijk natuurlijk ten koste van de kwaliteit. Wil je met je auto in Emmen afremmen, dan doe je er verstandig aan om gewoon je voetrem te gebruiken.
Laat de airconditioning aan staan
Airconditioning moet draaien, wil hij goed blijven. De verhalen over een hoger brandstofverbruik met een draaiende airco worden steeds minder relevant, omdat de moderne systemen veel efficiënter zijn dan weleer. En wie zijn airco uitzet, zorgt voor onbedoelde en onnodige schade aan verschillende componenten. Dus ook als het koud is buiten, kan de airco gewoon aan blijven staan. Het geld dat je zou besparen op brandstof bij het uitschakelen van de airco, haalt het niet bij het geld dat je bespaart op nieuwe onderdelen voor het systeem.
Wees lief voor je koppeling
Het komt vaak voor dat mensen in een auto met een handbak hun voet laten rusten op het koppelingspedaal. Doordat de koppeling dan altijd een beetje wordt ingedrukt, slijt hij veel sneller dan als je dit niet zou doen. Wees dus bij het rijden alert op je linkervoet en laat hem niet rusten op de koppeling.
Niet te veel toeren bij een koude motor
Is je motor koud, maak dan niet te veel toeren tijdens het rijden. Koude motoren hebben tijd nodig om goed gesmeerd te worden en wie dan gelijk flink door gast, zet de componenten in de motor onnodig onder druk. Hou bij benzinemotoren de toeren eerst even onder de 2.500 en bij dieselmotoren onder de 2.000. Als de motor warm is kan, kan je uiteraard meer toeren maken.
Laat je tank niet leeglopen
Zorg ervoor dat je op tijd blijft tanken. Als je een brandstoftank helemaal leeg rijdt, wordt het sediment op de bodem van de tank door het brandstofsysteem gepompt en dat kan voor schade zorgen omdat het filter, maar ook de pomp en misschien zelfs wel de injectoren, verstopt raken. Uiteraard is dit het eerste dat je leert als je begint met rijlessen.
Let goed op je lak
Een mooie lak is niet alleen goed om te zien, maar onbehandelde krassen of steenslag kunnen ook nog eens voor rot zorgen. Wees daarom scherp op schade en laat het tijdig behandelen, als je niet op den duur diep in de buidel wil tasten om de grotere schade te laten herstellen.
Kijk voor meer inspiratie op: https://www.voordemannen.nl
Geef een reactie