Wie denkt dat het importeren van een auto ingewikkeld is, zit er lelijk naast. Als je alles zelf wil doen, vind je de spelregels op de website van het RDW. Uiteraard kun je ook gebruik maken van de diensten van bedrijven die gespecialiseerd zijn in een auto invoeren. Indien gewenst wordt de onderhoudshistorie nagegaan en de auto gekeurd. Hierna gaat de wagen op transport naar Nederland en laat men de auto op kenteken zetten. Je kunt er zelfs voor kiezen om de auto voor de deur af te laten leveren!
Vanzelfsprekend hangt aan die service een prijskaartje, maar wat denk je dat het kost om zelf met een autotrailer naar bijvoorbeeld Duitsland of Italië te rijden? Om nog maar te zwijgen van de tijd die je kwijt bent bij het RDW-keuringsstation. Een auto importeren, waarom doe je dat eigenlijk?
Beperkte modelkeuze
Voor autofabrikanten vormt Nederland maar een relatief klein afzetgebied. Daardoor wordt niet ieder gevoerd model ook daadwerkelijk in Nederland geïmporteerd. Een goed voorbeeld hiervan is de FJ Cruiser van Toyota. Deze stoere en compacte SUV werd nooit door Louwman – de Nederlandse importeur van Toyota – in het leveringsprogramma opgenomen. Voor je overgaat tot import is het overigens wel verstandig eerst te informeren naar de mogelijkheden om de auto te onderhouden.
Tevens kan het zo zijn dat de uitvoering van de auto van jouw keuze niet verkrijgbaar is in Nederland, ook dan is het zelf importeren van de auto een goede optie.
Dikke Duitsers
Verreweg de meeste particulier geïmporteerde auto’s komen uit Duitsland. Het betreft vaak modellen uit het topsegment met een lage kilometerstand. Daarbij moet je denken aan de 5-serie van BMW en de C- en E-klasse auto’s van Mercedes. Behalve dat de keuze in Duitsland groter is, liggen de prijzen van dit type auto’s ook beduidend lager dan in Nederland. Dankzij het onvolprezen internet is het relatief eenvoudig om een goede tweedehands ‘dikke Duitser’ aan te schaffen tegen een aantrekkelijke prijs. Zelfs als je de kosten van import optelt bij de aanschafprijs maak je een goede deal.
Een klassieke auto invoeren
Van oudsher worden veel Amerikaanse klassiekers naar Nederland geëxporteerd. De ‘muscle cars’ uit de Verenigde Staten zoals de Ford Mustang en de Chevrolet Camaro zijn hier nog altijd zeer populair en ook de oldtimers uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw vinden in Nederland gretig aftrek. Vaak worden deze auto’s gerestaureerd ingevoerd door gespecialiseerde autohandelaren. Je koopt dan een auto waar je zo de weg mee op kunt. Prijstechnisch is het echter ook interessant om zelf een klassieker uit Amerika te importeren. De prijzen van het transport vallen immers alleszins mee en de onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Vooral voor mensen die op zoek zijn naar een restauratieproject is zelf een auto invoeren uiterst aantrekkelijk.
Geef een reactie