Tegenwoordig beginnen steeds meer mensen hun eigen webshop. Daardoor lijkt het alsof er geen behoefte meer is aan nieuwe webwinkels. Toch kun je, mits je de juiste marketingstrategie toepast een goede boterham verdienen met een webshop. Bij het beginnen van een webshop komt meer kijken dan alleen het bouwen van een site.
Marketing voor webshops
Er zijn een hoop marketingstrategieën die je kunt toepassen op jouw webshop. Sommige van die strategieën zijn vrij logisch, andere zijn misschien wat minder voor de hand liggend. Zo is het vanzelfsprekend dat je meer klanten zult krijgen als je website snel is. Iets wat voor veel mensen minder bekend is, is het fenomeen SEO. SEO is de afkorting van search Engine Optimalisation. Dit houdt in dat je je webshop zo goed mogelijk vindbaar maakt op online zoekmachines, zoals Google. Dat doe je door de juiste zoektermen en links op je website te verwerken. Hierdoor zul je voor klanten eerder te zien zijn wanneer ze jouw core business zoeken. Remarketing kan je ook helpen om meer klanten te krijgen. Remarketing betekent dat je klanten die jouw webwinkel al bezocht hebben reclames laat zien. Het is bewezen dat de kans groter is dat een klant dan jouw product koopt.
Het hosten van een website
Als je een webwinkel begint, zul je waarschijnlijk in het begin niet heel veel klanten hebben. Veel mensen kiezen er daardoor voor om het hosten van hun website in het begin zelf te doen. Dit kan een hoop moeite kosten aangezien veel mensen hier zelf geen verstand van hebben. Er zijn heel veel bedrijven die hosten website aanbieden. Wel zit er onder deze bedrijven een groot verschil in prijs, kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid. Het is van te voren moeilijk in kaart te brengen of een bedrijf goede service levert. Het is het vaak zeker waard om het hosten van je website uit te besteden. Dit komt omdat je hier behoorlijk veel tijd aan kwijt kan zijn als je dit zelf allemaal moet doen. Als je het juiste bedrijf vindt om dit aan uit te besteden kan dit indirect een hoop tijd en geld besparen.
Klantvriendelijkheid
Het is vanzelfsprekend dat je je klanten zoveel mogelijk tevreden moet houden. Toch is het vaak niet zo makkelijk om alle klanten te vriend te houden. Er zijn bepaalde trucs die je kunt toepassen om dit zo goed mogelijk te doen. Zo helpt het bijvoorbeeld heel erg om het persoonlijk te houden naar de klant toe. Dit kan bijvoorbeeld door veel te focussen op het contact met de klant. Ook helpt het om regionaal te beginnen met het vinden van klanten. Als je een plek hebt waar klanten bijvoorbeeld hun bestelling kunnen afhalen is de kans vele malen groter dat ze terugkomen dan als ze het bestellen. Wel is het hierbij van belang dat je voorraad online te zien is, zodat klanten niet voor niks naar je toe komen. Als dit wel gebeurd heeft de klant een negatieve associatie met je website. Lees hier meer over een bureau in de buurt.
Geef een reactie